Undersøgelser

Jeg har bred erfaring med psykologiske undersøgelser.

Psykologiske undersøgelser

Jeg har bred erfaring med psykologiske undersøgelser og tilbyder følgende:

  • Børnepsykologiske undersøgelser
  • Kognitive undersøgelser
  • Personlighedsmæssige undersøgelser
  • Forældreevneundersøgelser
  • Tilknytningsundersøgelser

Prisen for psykologiske undersøgelser afhænger af undersøgelsens formål og omfang, og kan derfor variere.

Kontakt mig for at høre nærmere!

Forældrekompetenceundersøgelser

Jeg har mange års erfaring i udarbejdelse af forældrekompetenceundersøgelser og har et
samarbejde med flere kommuner. Jeg sætter en ære i at møde familierne med forståelse og
ydmyghed. De forældrekompetenceundersøgelser jeg udarbejder tilrettelægges og gennemføres
så skånsomt som muligt.

En forældrekompetenceundersøgelse er en psykologisk undersøgelse af ét eller flere børn eller
unge og deres forældre med henblik på at afdække det enkelte barns behov og forældrenes
kompetencer til at imødekomme disse.

Forældrekompetenceundersøgelsen er en del af en børnefaglig undersøgelse efter servicelovens
§50, som er kommunens faglige udredning af et barns eller unges behov for særlig støtte. En
forældrekompetenceundersøgelse er ikke en absolut størrelse men varierer i omfang, art og
kompleksitet.

Forældrekompetenceundersøgelsen gennemføres altid ved brug af flere informationskilder og
indeholder som regel:

  • Gennemgang af foreliggende sagsakter
  • Samtaler med forældrene
  • Samtaler med barnet/den unge
  • Observationer af samspillet mellem barn og forældre
  • Psykologisk testning af forældrene
  • Evt. en psykologisk vurdering af barnet/den unge
  • Indhentning af oplysninger fra relevante fagpersoner

Beskrivelse af forløbet

  • Sagsbehandler udarbejder opdrag, som er en opgavebeskrivelse for undersøgelsen og sender relevante sagsakter til undertegnede
  • Der afholdes opstartsmøde med forældre og sagsbehandler, hvor indholdet af undersøgelsesforløbet gennemgås og praktiske aftaler træffes.
  • Kliniske interviews gennemføres med forældre om deres baggrund og livsforløb.
  • Psykologisk testning af forældre. Forældrene undersøges typisk ved hjælp af personlighedstest og testning af kognitive funktioner, samt undersøgelse af tilknytningsstil, mentaliseringsevne og relationelle færdigheder.
  • Afhængig af opgaven, foretages der psykologisk testning af børnene i familien.
  • Der foretages strukturerede og ustrukturerede samspilsobservationer af familien. Tilrettelæggelse af samspilsobservationerne varierer i forhold til den specifikke opgave.
  • Informationer fra ovenstående kilder og metoder samles i en erklæring, hvor forældrenes ressourcer og udfordringer afdækkes.
  • Gennemgang af erklæring med forældrene. Efter gennemlæsning af erklæringen har forældrene mulighed for at indsende deres kommenterer til den samlede rapport.
  • Afsluttende møde med forældre og sagsbehandler, hvor erklæringen igen gennemgås.
  • Fremsendelse af erklæringen til sagsbehandler.

En forældrekompetenceundersøgelse forløber typisk over 3 måneder.

Jeg udarbejder forældrekompetenceundersøgelser under kyndig supervision for at sikre
ordentlighed, omhu og objektivitet.

Undersøgelsen udarbejdes i overensstemmelse med Socialstyrelsens nyeste retningslinjer på
området.

Tilknytningsundersøgelser

En tilknytningsundersøgelse har til formål at afdække barnets tilknytning og tilhørsforhold til sit
nuværende anbringelsessted/plejeforældre, biologiske forældre og eventuelt øvrige netværk.

Tilknytningsundersøgelser gennemføres med henblik på at belyse, hvad der er til barnets bedste, og hvordan barnet sikres størst mulig kontinuitet og stabilitet i sin opvækst.

Tilknytningsundersøgelsen skal afdække, hvordan barnet er forbundet med og har udviklet tilknytnings- og tilhørsforhold til sit aktuelle miljø, herunder eksempelvis dagtilbud, skole og
fritidsaktiviteter.

Tilknytningsundersøgelser iværksættes som en del af en børnefaglige undersøgelse og anvendes
til at styrke kommunernes oplysnings- og beslutningsgrundlag i de situationer, hvor kommunen
overvejer at indstille til, at et barn skal være anbragt, enten i en videreført anbringelse efter
servicelovens § 68 a, eller at et barn skal adopteres af sin plejefamilie efter adoptionslovens § 9,
stk. 4.

Tilknytningsundersøgelsen gennemføres ved brug af flere informationskilder og metoder,
herunder:

  • Informationer fra relevante sagsakter
  • Informationer fra plejeforældrene/anbringelsesstedet
  • Informationer fra forældrene
  • Informationer fra barnets netværk
  • Klinisk psykologisk undersøgelse af barnet
  • Observationer af barnets samspil med plejeforældrene og evt. forældrene

Det varierer fra sag til sag hvilke undersøgelsesmetoder der er brug for. Vurdering af dette tager
udgangspunkt i kommunens opdrag (bestilling af tilknytningsundersøgelsen).

Forløbet for en tilknytningsundersøgelse ligner i hovedtræk det forløb, som er beskrevet for en
forældrekompetenceundersøgelse.

Tilknytningsundersøgelsens informationer samles i en skriftlig erklæring. Erklæringen vil typisk give
en helhedsvurdering af:

  • Barnets udviklingsniveau og vurdering af karakteren af den relation, forbundethed og tilknytning, som barnet har udviklet til plejeforældrene/anbringelsesstedet og øvrigt netværk.
  • Plejeforældrenes muligheder for aktuelt og på sigt at kunne tilgodese barnets udviklingsmæssige behov på en måde, der tilgodeser tryghed, kontinuitet og stabilitet.
  • Forældrenes muligheder for at tilvejebringe forhold, der befordrer barnets udviklingsmæssige behov inden for en relevant tidshorisont.
  • I hvilket omfang anbringelsesmiljøet henholdsvis familiemiljøet vil kunne tilgodese kontinuitet og stabilitet i barnets opvækst.

Undersøgelsen udarbejdes i overensstemmelse med Socialstyrelsens nyeste retningslinjer på
området.

Børnepsykologiske undersøgelser

En børnepsykologisk undersøgelse udarbejdes for at belyse barnets eller den unges udviklingsniveau samt ressourcer og udfordringer. Som regel belyses barnets/den unges forudsætninger på det kognitive, følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale område.
Formålet med at lave en børnepsykologisk undersøgelse er at give en bred og kvalificeret
beskrivelse af barnets eller den unges behov, så opdragsgiveren kan foretage beslutninger om evt.
konkret støtte, behandling og videre intervention.

Mine børnepsykologiske undersøgelser tager udgangspunkt i, at barnets/den unges udvikling sker
i samspillet mellem barnet/den unge og dets omsorgspersoner. Derfor kan psykologisk testning
aldrig stå alene men suppleres med viden om og fra de vigtige voksne omkring barnet/den unge og
dets omgivelser. Undersøgelserne udarbejdes jf. Socialstyrelsens retningslinjer.

Tidsrammen omkring en børnepsykologisk undersøgelse er almindeligvis omkring 40-45 timer.

Beskrivelse af forløbet

  • Sagsbehandler indkalder til et opstartsmøde med barnets/den unges forældre, for at drøfte problemstillingen og baggrunden for undersøgelsen. Familien informeres om undersøgelsens omfang og forløb. Sagsbehandler udleverer evt. relevante sagsakter.
  • Der indhentes anamnestiske oplysninger fra forældrene.
  • Der afholdes samtaler med forældrene.
  • Der afholdes samtaler med barnet/den unge, afhængig af alder og udviklingsniveau.
  • Der foretages psykologisk testning af barnet/den unge. Her indgår som regel en kognitiv test og afdækning af barnets følelsesmæssige og sociale funktionsniveau, afhængigt af opdraget.
  • Der foretages observationer, fx af barnets/den unges samspil med forældrene og hvis relevant i skole/daginstitution.
  • Der udarbejdes en rapport.
  • Der afholdes et tilbageleveringsmøde, hvor undersøgelsens vurdering og konklusioner fremlægges. I mødet deltager forældrene og sagsbehandler og evt. barnet/den unge, afhængigt af alder og udviklingsniveau.